joi, octombrie 21, 2021
AcasăSănătateCe stil de viață trebuie să adopte persoanele cu probleme cardiace?

Ce stil de viață trebuie să adopte persoanele cu probleme cardiace?

Bolile cardiovasculare rămân în continuare principala cauză de deces la nivel mondial, survenite în special prin evenimentele cardiovasculare majore (infarct miocardic și accident vascular cerebral). Există numeroase boli cardiovasculare, dintre care cele mai frecvente sunt hipertensiunea arterială și bolile aterosclerotice (cardiopatia ischemică, ateromatoza aortică, boala cerebrovasculară și boala arterială periferică). Stilul de viață este implicat atât în apariția bolilor cardiovasculare, cât și în prevenția acestora. De asemenea, stilul de viață are o importanță deosebită în gestionarea acestor boli, fiind o componentă a schemei de tratament pe care pacienții trebuie să o prioritizeze. Iată ce stil de viață trebuie să adopte pacienții cardiaci.

Alimentație echilibrată

Alimentația influențează parametrii sângelui, dintre care o importanță deosebită pentru sistemul cardiovascular o reprezintă profilul lipidic (colesterol total, HDL-colesterol, LDL-colesterol, trigliceride). De asemenea, calitatea alimentației se corelează cu greutatea, un aspect important în ceea ce privește sănătatea cardiovasculară. Ce trebuie excluzi din alimentație și ce trebuie să mănânci mai des?

Ce alimente să eviți

O serie de alimente și băuturi pot favoriza dezvoltarea și agravarea afecțiunilor cardiovasculare, atunci când consumul acestora devine un obicei:

  • Alimente intens procesate industrial: snacksuri, dulciuri, sucuri carbogazoase și necarbogazoase, semi-preparate, produse ready-to-eat
  • Produse de patiserie
  • Alimente fast-food
  • Ulei de cocos și de palmier si produsele care le conțin (trebuie citite informațiile de pe ambalaj)
  • Carne grasă (cum ar fi carnea de porc) – se pot consuma mai rar, dar trebuie îndepărtată grăsimea.
  • Mezeluri, cârnați și alte produse din carne grasă
  • Lactate grase
  • Ouă (trebuie consumate mai rar, maxim 7 pe săptămână)
  • Alimentele prăjite 
  • Alcoolul 
  • Alimentele foarte sărate (în această categorie intră și alimentele conservate)

Ce alimente să consumi

Este important să ai o alimentație variată, echilibrată cantitativ, bazată pe alimente în starea cât mai naturală (neprocesate). Se recomandă o combinație între dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) pentru hipertensiune și dieta mediteraneană, diete recunoscute la nivel mondial ca fiind sănătoase, cu beneficii asupra sistemului cardiovascular. Având în vedere principiile celor două diete, regimul alimentar pentru cardiaci presupune consumul de:

  • Fructe și legume proaspete (de sezon, cât mai colorate, variate)
  • Leguminoase boabe (soia, mazăre, fasole, năut, linte)
  • Cereale, preferabil integrale (cereale musli integrale, pâine integrală, paste integrale, orez brun)
  • Carne slabă (de pasăre, fără piele)
  • Pește slab
  • Pește gras (hering, macrou, ton, somon, sardine)
  • Fructe de mare
  • Lactate semi-degresate sau degresate
  • Fructe și semințe oleaginoase în stare crudă (avocado, nuci, migdale, caju, fistic, arahide, semințe de in, de dovleac, de floarea soarelui, de chia etc.)
  • Uleiuri vegetale extravirgine, în stare crudă (neprăjite) – de semințe de in, de măsline, de rapiță, de nuci. 

Tehnica de preparare a alimentelor

Tehnica de preparare a alimentelor contează foarte mult, deoarece influențează calitatea acestora. Spre exemplu, chiar dacă legumele sunt sănătoase, prăjirea acestora în ulei crește conținutul caloric și determină producerea de acizi grași trans, periculoși pentru sănătatea cardiovasculară. Prin urmare, este important să renunți la prăjirea în ulei a alimentelor. În schimb, prepară-le astfel:

  • La aburi
  • La cuptor
  • Pe grătar
  • Prin fierbere
  • La grill
  • În tigaie fără ulei (sau doar unsă cu ulei)

Activitate fizică

Activitatea fizică regulată este asociată cu o scădere a mortalității de cauză cardiovasculară, dar și a mortalității indiferent de cauză. În plus, activitatea fizică ajută la scăderea în greutate. La pacienții cardiaci se recomandă activități fizice ușoare sau în limita impusă de medicul cardiolog, stabilită în urma investigațiilor. 

Persoanele cu probleme cardiovasculare trebuie să efectueze zilnic mișcare, timp de minim 30 de minute. Mersul pe jos, plimbările, grădinăritul, dansul, antrenamente cardio de intensitate joasă, exerciții ușoare de gimnastică, mersul pe bicicleta statică sunt activități fizice ușoare ce pot fi efectuate de pacienții cu boli cardiovasculare. 

Importanța scăderii în greutate

Excesul ponderal afectează profilul lipidic (nivelul grăsimilor din sânge), ridică  tensiunea arterială și crește riscul de evenimente cardiovasculare majore. Menținerea unei greutăți normale poate normaliza parametrii sângelui și rezultatele tratamentului. Îmbunătățirea dietei prin metodele prezentate și creșterea nivelului de activitate fizică sunt măsuri eficiente în acest sens.

Renunțare la fumat

Fumatul crește riscul de a dezvolta orice boală și crește mortalitatea de orice cauză. În ceea ce privește sistemul cardiovascular, fumatul este un factor de risc important pentru ateroscleroză și pentru formarea de cheaguri de sânge. Ia măsuri pentru renunțarea la fumat, cum ar fi scăderea progresivă a țigărilor pe care le fumezi zilnic sau gume cu nicotină. Solicită ajutorul medicului, pentru soluții medicamentoase contra fumat. 

Așadar, stilul de viață echilibrat este foarte important pentru managementul bolilor cardiovasculare și pentru scăderea riscului de deces la pacienții cardiaci. Nu uita să mergi regulat la consultațiile medicale de rutină și să respecți medicația recomandată de medic. 

RELATED ARTICLES

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -
 magazin online pentru lenjerie dama și costume de baie

Cele mai citite

comentarii recente