sâmbătă, august 13, 2022
AcasăȘtiri din OlteniaTârgu Jiu- oraș feroviar - 1/13 iulie 1888

Târgu Jiu- oraș feroviar – 1/13 iulie 1888

Ceferiștii gorjeni au avut motiv de bucurile. La 1/13 iulie 1888, primul tren, venit dinspre București-Craiova-Filiași ajungea în capitala Gorjului. Până în 1915, Târgu Jiu era capăt de linie.

În 1874, România încă autonomă în raport cu Imperiul Otoman semnase o convenție cu Austro-Ungaria privind joncțiunile feroviare. Erau prevăzute în principal, conexiunea Vârciorova Orșova și conexiunea Predeal-Sinaia. Defileul Jiului, în zona Lainici era punctul de graniță româno-austro-ungar până în 1918. El era cel mai scurt drum între România și Austro-Ungaria, dar și cel mai greu de realizat.

Autoritățile române au început în 1886 (din 1872, linia București-Pitești-Craiova-Filiași-Vârciorova era funcțională din 1875, după ce în 1872 fusese inaugurată Gara de Nord din București, începută în 1868) să lucreze la linia Filiași-Târgu-Cărbunești, iar mersul rapid al lucrărilor a determinat extinderea sa până la Târgu-Jiu. Linia a fost gata în 1888.

La 1/14 octombrie 1915, s-a început în ritm alert, construcția liniei Târgu-Jiu-Bumbești-Jiu. Linia s-a realizat în numai 6 luni. Astfel, se comunica ușor și se asigura deplasarea rapidă spre trecătorile Vâlcan și Lainici. Se aveau în vedere lucrările spre Livezeni care s-au oprit după intrarea României în Primul Război Mondial. Ele s-au reluat între 1 martie 1924 și până la începutul anului 1931, fiind oprite din cauza Marii Crize (1929-1933). În 1937, lucrările au continuat de la Bumbești-Jiu din 1 august 1937 până la stația Meri (8km de tronson finalizați din 31 km). Deși inițial, se dorea ca lucrările să se termine în 1945 (în 1941, cam 50% din lucrările de bază (taluz, terasament) erau gata), intrarea României în cel de-Al Doilea Război Mondial a făcut ca până în 1946, să fie finalizați încă 6 km din tronson (14 km erau gata până acum)din totalul de 31 km ai tronsonului Bumbești-Livezeni (să se poată circula pe acest tronson).

După ce s-a proclamat Republica Populară Română, Gheorghe Gheorghiu Dej a inaugurat la 1 aprilie 1948 Șantierul Național de Muncă „Gh.Gheorghiu Dej”. 27 988 brigadieri voluntari au muncit din greu să termine și ultimii 17 km ai tronsonului, astfel că la 31 octombrie 1948 (deci înainte de 7 noiembrie, sărbătorirea Marii Revoluții Socialiste din Octombrie – 25 octombrie/7 noiembrie 1917), se putea circula de la Târgu-Jiu la Livezeni pe una dintre cele mai spectaculoase căi ferate montane din lume cu 35 viaducte și 39 tuneluri feroviare.

poate te intereseaza si:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Farmacia online Dr.Max

Crama Zoresti - Dealu Mare
Super Oferte la ANVELOPE pe Vadrexim.ro !

Cele mai citite

comentarii recente